ceturtdiena, 2014. gada 6. marts

Field Course in Winter Ecology, Mekrijärvi ^^

Heeeey! ^^
Beidzot esmu laimīgi (gribu atpakaļ!) tikusi mājās Joensuu, līdz ar to, kamēr man vēl ir kaudze ar iespaidiem par praksi, jāuzraksta garš-garš rakstiņš par to, cik tur bija forši :) Īsumā - bija perfekti! Man liekas, visi mani draugi zina, cik ļoti man patīk lauka prakses, jo BF ņēmu visas, cik vien var (kopumā piecas). Līdz ar to darīts bija pilnīgi viss, ko darījām šeit, tikai ar vienu atšķirību - visas mūsu prakses bija vasarā, bet šī - ziemā, ar sniegu, ledu un pārējiem bonusiem. Un tagad sīkumos par visu pēc kārtas (tikko izdomāju, ka par visām dienām pārāk daudz būs jāraksta, tā kā turpinājums, cerams, būs bišku vēlāk).
Uz Mekrijärvi braucām ar īrētu autobusu, par kuru katram bija jāmaksā 20 € (iepriekšējos gados autobusu nodrošināja universitāte). Celties nācās četros no rīta, jo autobuss no centra bija sešos, un paiet diezgan normāls laiciņš, kamēr no mana rajona aizčāpo līdz turienei. Līdz ar to visi autobusā normāli gulēja, bet pēc kaut kādas stundas un 15 minūtēm bijām jau galā. Mekrijärvi ir ezers Somijas austrumos, pavisam tuvu Krievijas robežai un ES tālākajam austrumu punktam, kura krastā atrodas UEF Science & Forestry fakultātes izpētes bāze (links). Godīgi sakot, es biju diezgan lielā šokā par visu to servisu, ko tur nodrošina, tik daudzām mājām, kas tur ir, un tādā garā. Atbraucot uz turieni, vispirms devāmies uz viņu biroju iečekoties un dabūt atslēdziņas no istabiņām.
Biroja māja
Kopā ir trīs mājas, kurās var dzīvot (Leppälä, Haapala un Mäntylä), mums visam baram tika Leppälä mājiņa, kur izmitinājāmies divos lielos dzīvokļos (rakstīju par viņiem te). Par to istabiņu skaitu vienā dzīvoklī bišku samuldējos - kopā ir 6 istabiņas, kur katrā var dzīvot pa diviem cilvēkiem, 2 tualetes/dušas un kopīgā telpa ar virtuvi un visu, ko vien var vēlēties (pat traukiem skapī). By the way, tāds random jautājums - nafig cilvēki ņem tik daudz paunu līdzi? Man bija viena maza mugursoma, un visi bija šokā, kādā veidā es tik mazā somā visu sapakoju. Nu bāc, man uz Taureni uz 2 nedēļām bija mazāka soma nekā dažiem labiem uz četrām dienām!
Galdiņš istabiņā (un dikti foršs skats pa logu ^^)
Milenas gulta (un mana stūrītī)
Pēc iečekošanās un mantu nolikšanas devāmies brokastīs uz restorāna māju, par pierīšanās iespējām kurā es jau rakstīju te. Protams, ka atšķirībā no praksēm Kolkā šeit ir jāmaksā (kopā samaksāju 64 € par 4 dienām, neskaitot maksu par autobusu), bet tas, cik forši ir, kad tevi baro 3x dienā, manuprāt, ir tā vērts. Un Somijas algām un cenām tas nav nemaz tik daudz.
Mūsu māja (es dzīvoju dzīvoklītī 2.stāvā kreisajā pusē); pa kreisi - restorāna māja
Lielā zīlīte ^^
Praksē mēs sadalījāmies četrās grupās, un doma ir tāda, ka tu katru dienu ar savu grupu dari kaut ko citu pie cita pasniedzēja (visu laiku visi mainās vietām), un beigās raksti prakses atskaiti par vienu no tēmām, kurā grupā tu pierakstījies, izmantojot visu grupu ievāktos datus 4 dienu laikā. Mēs bezmugurkaulnieku grupā bijām tikai 4 (citās grupās bija 6, 6 un 7 cilvēki), bet grupas sastāvs bija dikti foršs ^^
Pirmajā dienā, tātad, mums bija putni un zīdītāji kopā ar Juhu Miettinenu. Tā grupa, kurai šī ir prakses darba tēma, ņēma slēpes, kad bija kopā ar Juhu, izvazājoties pa visiem apkārtnes mežiem, bet mums, pārējām grupām, bija jāiztiek ar pastaigām. No rīta pirms pusdienām mēs apstaigājām apkārtni ap prakses bāzi, meklējot dzīvnieku pēdas, bet bija dikti tizli, jo sniega bija maz un tas bija ciets. Kā jau rakstīju iepriekš, atradām pēdas lūsītim ar bēbīti, diezgan daudziem zaķiem un suņiem. Pie barotavas mājas tuvumā arī izvietojām tīklus, kuros noķērām divas lielās zīlītes un četras zilzīlītes.
Zilzīlīte ^^
Kamēr mašīnā gredzenojām putniņus, ar Juhu parunājāmies mazliet, pastāstīju, kā šādā veidā ķērām putnus Taurenē, pastāstīju par griezes ķeršanu (viņam patika :D), par sikspārņiem, tad viņš jautāja, vai tiešām mums kaut kur ir lielie murdi putnu ķeršanai, izstāstīju, cik zinu, kā ir Papē, un tādā garā. Bija dikti forši ^^
Es ar putniņu ^^
Mūsu lieliskā grupa - Jungmoon, Tihomir un es ^^ David te nav, jo viņš nokavēja autobusu :D
Un pēc pusdienām devāmies ar mašīnu uz apsaimniekotu mežu, kur atkal jau uzlikām tīklus un paši tikmēr staigājām apkārt, meklējot pēdas. By the way, nekad nebiju redzējusi Usnea sp. un Bryoria sp. uz kokiem TIK lielos daudzumos! Tiešām visi zari noauguši ar vietām 20-centimetrīgām `bārdām`. Awesome!
Ķipa mežs
Ķērpji ^^
Ar tīkliem dikti paveicās, jo noķērām dižraibo dzeni, un tieši tad, kad atnācām pie tīkliem, tas izrāvās, bet ielidoja otrā tīklā un tomēr dabūjām to rokā :) Tik liels viņš izrādās ir tuvumā ^^ Un dikti smukas sarkanas spalvas ^^
Tas dzenis izskatās graujoši :D
(Un nē, mēs viņu nenožņaudzām)
No citu grupu bildēm Facebookā skatos, ka viņi dabūja krustknābi, bet dzenis tāpat ir foršāks :D Un jā, visi bija tik nenormāli pārguruši, ka gulēt aizgāja desmitos vakarā. Diezgan normāli :D
Otrajā dienā katrai grupai bija savas tēmas nodarbība, līdz ar to devāmies vākt kukaiņus ar Lauru Härkönenu. Sākumā, protams, bija brokastis, kurās principā bija viss tas pats, kas iepriekšējās dienā (brokastis katru rītu bija vienādas, bet bāc, kā tur varēja pierīties ^^). Pēc tam aizčāpojām uz bērzu mežu, lauku, skujkoku mežu un apsaimniekotu jauktu koku mežu, kuros visos vajadzēja sataisīt parauglaukumus. Katrā parauglaukumā bija jāizrok sniegā bedre (līdzīgi kā Taurenē un Kolkā rakām augsni) un vispirms jāizmēra temperatūra augsnei zem sniega, sniega slāņiem ik pa 10 cm, sniega virspusē un 1 metru virs sniega.
Procesā - čaļi ir par vāju, tāpēc Laura pati vāc sasalušu augsni :D
Mums šogad diezgan paveicās, jo maksimālais sniega dziļums bija 30 cm, kamēr pagājušajā gadā tautai nācās priecāties ar 80 cm :D Pēc tam no katra 10 cm sniega slāņa bija jāpaņem trīs 2 litrīgi paraudziņi un jāpaņem augsnes paraugs (sasalušai zemei tas ir dikti `jautri` izdarāms).
Aukstuma kastes sniega paraugiem, lai neizkūst pirms laika
Lauka daļā ievācām arī Salix sp. zarus, uz kuriem kaitēkļu darbības dēļ lapas galos nebija nokritušas un veidoja tādus kā pušķīšus. Mēs gan ar Tihomiru bišku aizrāvāmies, diskutējot par praksēm, līdz ar to viņš neko nesavāca, beigās pasniedzējai nācās gaidīt viņu, kamēr vismaz kaut ko savāks :D
Pūpolu paraugi :D
Un jā - man patīk justies svarīgai, staigājot pa mežu ar lāpstu. Biju jau aizmirsusi kopš Taurenes, cik tas ir forši :D
Pēc lauka daļas aizgājām paēst pusdienas. Otrajā dienā pusdienās bija no pirmās dienas pāri palikušie zivju štruntiņi, vārīti kartupeļi, gaļas mērce (ķipa gulašs, bet ar riktīgi daudz gaļu), un, protams, visi salāti (kas katru dienu ir atšķirīgi) un pārējie bonusi,  ieskaitot augļus ar karameļu mērcīti, kā arī šokolādes-putukrējuma ruletīti ^^ Pierijos, protams, kā cūka, un pēc tam gājām uz laboratoriju analizēt paraudziņus. Sniegu izkausējām, izlaidām cauri hidrobiologu planktona tīkliņam, un iegūtos paraudziņus skatījāmies zem binokulāra, lai konstatētu tajos bezmugurkaulniekus. Atradām nematodes, mazsartārpus, kolembolas, tardigradus, arī dažus citus lopiņus.
Viena no laboratorijām
Un tos pūpolu paraugus arī skatījāmies zem binokulāra, meklējot Rhabdophaga rosaria kāpurus, to parazitoīdu kāpurus un visādus citus lopus. Bija jau labi un interesanti (vismaz man), žēl, ka tik traki nāca miegs :D
Vēl viena laboratorija - tajā analizējām ūdens paraugus trešajā diena, bet par to rītdien
Un pēc laboratorijas bija vakariņas, kurās bija zivju zupa (Somijas tradicionālā laša zupa ar pienu), bet nu, man ēst tāpat īsti negribējās, līdz ar to paēdu kellogus, cepumus un vēl visu ko, kas vien bija atrodams ēdams :D
Vakarā mazlietiņ pasēdējām, dzerot aliņus un runājoties, bet atkal jau visi ap pusvienpadsmitiem aizčāpoja gulēt.
Un par atlikušajām divām dienām uzdrukāšu rīt. Pārāk ļoti pieradu iet gulēt agri, līdz ar to nenormāli nāk miegs jau :D
Have fun and take care! ^^